Alfabet,  Rosyjski,  Słownictwo

Gra dobble z alfabetem rosyjskim

Dzisiejsza gra to jeden z moich niezbędników do utrwalania alfabetu.

Głównie używam jej z dziećmi, ale z młodzieżą i dorosłymi również się sprawdzi. Jest niezawodna, kiedy uczniowie poznali już cały alfabet, ale jeszcze troszkę mylą im się poszczególne litery. Gra w dobble świetnie sprawdzi się na lekcji powtórzeniowej. Rozgrywka może zająć ok. 5 min (ale może potrwać też dłużej, w zależności od opcji, którą wybierzemy).

Karty z pliku należy wydrukować na grubszym papierze, tył kart zadrukować tłem, następnie kartki laminujemy i wycinamy karty.

Gra składa się z 31 kart. Kiedy weźmiemy dwie dowolne karty, zawsze będą miały jakiś wspólny element (literę). Zasady gry w dobble są dość dobrze znane, istnieje też kilka wariantów gry. Ja zazwyczaj korzystam z dwóch, nazywam je “gra na zabieranie” i “gra na dokładanie”.

 

Zasady gry

W “grze na zabieranie” uczniowie grają w parach. W tej wersji potrzebujemy tylko 30 kart, więc jedną z nich odkładamy. Dla każdej pary potrzebujemy jednej talii kart. dzielimy karty na dwie równe części. Uczniowie układają je przed sobą w stosikach literkami do dołu. Równocześnie wykładają pierwsze karty z wierzchu. Intensywnie patrzą na karty i szukają elementu, który jest wspólny dla obu kart. Osoba z pary która szybciej wypowie (zwykle nawet krzyknie 🙂 ) literę, która występuje na obu kartach, zabiera te dwie karty i chowa na spód swojego stosiku. Wygrywa osoba, która zbierze więcej kart. Możemy grać do momentu, aż jednemu z graczy braknie kart.

“Gra na dokładanie” to rozgrywka w parach lub małych grupach (przy tej ilości kart dobrze sprawdzą się grupy 3osobowe). Tym razem chcemy rozdać graczom równą ilość kart i jedną kartę położyć na środku stołu. Jeśli np. grają 3 osoby, rozdajemy im po 10 kart. Każdy znów ma przed sobą stosik z kartami literkami do dołu. Na stole kładziemy dodatkową kartę literkami do góry, ma być ona dobrze widoczna dla wszystkich graczy. Uczniowie równocześnie odkrywają swoje karty. Tym razem ich zadaniem jest znalezienie wspólnej litery dla swojej karty i karty ze stołu. Osoba która krzyknie odpowiedź jako pierwsza, kładzie swoją kartę na karcie, z którą szukała elementu wspólnego i bierze kolejną kartę ze swojego stosiku. Pozostali uczniowie dalej trzymają swoje karty i tym razem szukają wspólnego elementu swojej karty do karty, która została położona przez ucznia. Wygrywa osoba, która najszybciej pozbędzie się swoich kart.

Ta gra budzi sporo emocji i śmiechu, szczególnie w wersji “na dokładanie” jest dość głośno 🙂

 

Karty można wykorzystać też w zupełnie inny sposób. Oto kilka propozycji:
Dobble z wyrazami

Zasady są takie same jak te opisane powyżej, jednak uczeń musi wypowiedzieć słowo zaczynające się na daną literę (wspólną dla dwóch kart). Jeśli na karcie jest literka ы, twardy lub miękki znak, umawiamy się, że uczeń podaje słowo, które ma w środku tą literkę.

5 sekund

Uczniowie losują karty. Nauczyciel odmierza czas. Uczeń po wylosowaniu karty ma np. 5 sekund aby wypowiedzieć słowa, zaczynające się na litery z karty. Uczeń może podać tylko jedno słowo do jednej litery.Jeśli na karcie jest literka ы, twardy lub miękki znak, umawiamy się, że uczeń podaje słowo, które ma w środku tą literkę. W każdej kolejce uczeń otrzymuje tyle punktów, ile słów wymyślił w ciągu 5 sekund. Pozostali uczniowie liczą słowa i słuchają, czy są one poprawne. Wygrywa osoba, która na koniec gry otrzymała najwięcej punktów.

Gra zespołowa

Dzielimy uczniów na dwie grupy. Każda z nich po kolei losuje kartę. Ustalamy czas (np. 30 sekund, 60 sekund), w którym grupa ma wymyślić jak najwięcej słów zaczynających się na litery z karty. Litery mogą się powtarzać. Jeśli na karcie jest literka ы, twardy lub miękki znak, umawiamy się, że uczeń podaje słowo, które ma w środku tą literkę. Uczniowie zapisują sobie te słowa. Po upływie wyznaczonego czasu podają je, a przeciwna drużyna sprawdza poprawność (można sprawdzić też poprawność zapisu). Za każde słowo drużyna otrzymuje 1 punkt. Po zakończeniu gry podliczamy punkty. Wygrywa drużyna, która otrzymała największą liczbę punktów.

 

Zatrzymaj się jeszcze na chwilę…

Mam nadzieję, że podobają Ci się powyższe pomysły. Na dole wpisu znajdziesz odnośnik do pobrania kart. Chciałabym jednak poprosić Cię jeszcze o chwilę uwagi. Ostatnio zaangażowałam się w akcję Bloggers for children, w ramach której blogujące anglistki stworzyły 5 e-booków dla nauczycieli. Akcja ta miała na celu wsparcie dzieci chorych na SMA (rdzeniowy zanik mięśni). Każda kwota za e-booki trafiała do chorych dzieci. Więcej o akcji pisałam w poprzednim poście.

Być może słyszałeś ostatnio w mediach o Kacperku. Ma on już 17 miesięcy i bardzo mało czasu na zebranie niewyobrażalnie ogromnej kwoty na lek. Lek ten jest podawany obecnie tylko w USA, a jego koszt to ponad 8mln złotych. To, co jeszcze bardziej pogarsza sytuację, to fakt, że  można go podać tylko dzieciom, które jeszcze nie ukończyły 2 roku życia. Kacperek w chwili obecnej ma uzbierane prawie 60% tej kwoty. To już bardzo dużo, ale od potrzebnej kwoty nadal dzieli go przepaść. Dlatego bardzo proszę, jeśli możesz, wesprzyj zbiórkę Kacpra. Jeśli skorzystasz z poniższej skarbonki, to w podziękowaniu za wpłatę otrzymasz link do e-booka “1,2,3 przygotuj lekcje w mig”. Został on co prawda stworzony z myślą o nauczycielach angielskiego, ale większość rozdziałów to opisy różnych zabaw, gier i aktywności, które można wykorzystać na lekcji każdego języka. Wszystko opisane jest w języku polskim. Jeśli zasilisz skarbonkę, cała kwota od razu trafia na zbiórkę Kacpra. Jeśli nie zależy Ci na otrzymaniu e-booka możesz dokonać wpłaty bezpośrednio na zbiórkę Kacpra. Jeśli natomiast chcesz otrzymać e-booka, kliknij w baner poniżej:


Twoja wpłata dla Kacpiego będzie dla mnie najlepszym podziękowaniem za udostępnienie dzisiejszej gry.

Grę dobble możesz pobrać tutaj:

 

Na blogu i w sklepie znajdziesz też inne materiały na lekcje z alfabetem:

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0